MODI w Polsce – jak zestawy wspierają edukację STEAM?

Współczesna edukacja kładzie coraz większy nacisk na interdyscyplinarne podejście, które łączy naukę, technologię, inżynierię, sztukę oraz matematykę – znane jako koncepcja STEAM. To podejście nie tylko rozwija umiejętności techniczne, ale także wspiera kreatywność i myślenie krytyczne, co przygotowuje uczniów na wyzwania przyszłości. Program nauczania STEAM staje się coraz bardziej popularny, a jego integracja w polskich szkołach pomaga rozwijać wszechstronne umiejętności u dzieci.

Wprowadzanie takich elementów, jak robotyka i programowanie, odgrywa kluczową rolę w tej edukacji. Narzędzia edukacyjne, takie jak zestawy MODI, oferują innowacyjną metodę nauki projektowania dla dzieci, która łączy praktyczną naukę z interaktywnymi projektami. Dzięki intuicyjnym modułom i łatwemu w obsłudze oprogramowaniu, MODI wspiera uczniów w rozwijaniu myślenia algorytmicznego i umiejętności rozwiązywania problemów.

Co łączy koncepcję STEAM i klocki MODI? W dalszej części artykułu przyjrzymy się, jak zestawy MODI wspierają edukację STEAM w Polsce, pomagając dzieciom zdobywać kluczowe umiejętności poprzez kreatywne i angażujące projekty.

Czym jest edukacja STEAM?

Edukacja STEAM to nowoczesne podejście do nauczania, które łączy pięć kluczowych obszarów: naukę (Science), technologię (Technology), inżynierię (Engineering), sztukę (Art) oraz matematykę (Mathematics). Celem tej koncepcji jest rozwijanie zarówno umiejętności technicznych, jak i kreatywności u uczniów, co odzwierciedla potrzeby współczesnego rynku pracy, na którym coraz bardziej ceniona jest umiejętność łączenia różnych dziedzin wiedzy.

STEAM to interdyscyplinarne podejście do nauczania, które stawia na integrację teorii z praktyką. Uczniowie, zamiast uczyć się poszczególnych przedmiotów w izolacji, mają możliwość rozwiązywania realnych problemów przy użyciu narzędzi z różnych dziedzin. Na przykład, w ramach projektów STEAM, mogą zaprojektować i zbudować model mostu (inżynieria), analizując jego wytrzymałość (nauka i matematyka), a jednocześnie nadać mu estetyczny kształt (sztuka). Takie projekty rozwijają u dzieci kreatywne myślenie, które jest kluczowe w przyszłych zawodach.

MODI - zestaw robotyki wspierający STEAM

MODI to nowoczesny, modułowy zestaw robotyki, który został zaprojektowany z myślą o wsparciu edukacji STEAM poprzez łączenie nauki programowania z kreatywnością.

Zestaw składa się z trzech głównych typów modułów: wejściowych, wyjściowych oraz rozruchowych. Moduły wejściowe służą do zbierania danych, takich jak ruch, dźwięk czy światło, które mogą być następnie przetwarzane przez system. Moduły wyjściowe odpowiadają za wykonywanie określonych działań, takich jak poruszanie się, generowanie dźwięku czy świecenie diodami LED. Moduły rozruchowe zasilają cały system i umożliwiają komunikację między pozostałymi modułami, co pozwala na pełną funkcjonalność konstrukcji.

Dzięki swojej modułowej strukturze, MODI idealnie wpisuje się w koncepcję robotyki w edukacji, umożliwiając dzieciom budowanie i programowanie własnych projektów w prosty i przystępny sposób. MODI opiera się na intuicyjnej metodzie „przeciągnij i upuść”, która pozwala dzieciom na łatwe tworzenie kodu w aplikacjach takich jak MODI Studio. Dzięki temu nawet najmłodsi uczniowie mogą z łatwością tworzyć interaktywne projekty, a sama nauka programowania przez zabawę staje się nie tylko przystępna, ale także niezwykle angażująca.

MODI w polskich szkołach - przykład wprowadzenia STEAM

Coraz więcej polskich szkół decyduje się na wdrożenie zestawów MODI jako narzędzia wspierającego naukę programowania dla uczniów oraz robotyki.

Przykłady szkół, które wdrożyły MODI jako element swojego programu nauczania, pokazują, że narzędzie to jest niezwykle efektywne w rozwijaniu u dzieci umiejętności myślenia logicznego i algorytmicznego. Szkoły podstawowe oraz licea techniczne w różnych regionach Polski korzystają z MODI podczas lekcji programowania i zajęć dodatkowych z robotyki. Uczniowie pracują nad projektami takimi jak budowa zdalnie sterowanych pojazdów, robotów czy systemów automatyki, korzystając z dostarczonych przez MODI bezpłatnych scenariuszy lekcji, kart pracy oraz bazy wydruków 3D, co wspiera ich rozwój w kompleksowy sposób.

Praktyczne zastosowania MODI w nauce STEAM

Zestawy MODI oferują nieograniczone możliwości zastosowań w edukacji STEAM, zarówno w szkołach podstawowych, jak i średnich. Poniżej znajdują się trzy przykłady scenariuszy lekcji robotyki, które wykorzystują zestawy MODI w połączeniu z koncepcją STEAM.

1. Projekt: Zdalnie sterowany pojazd

  • Poziom nauczania: Szkoła podstawowa
  • Temat projektu: Budowa i programowanie zdalnie sterowanego pojazdu
    • Uczniowie będą mieli za zadanie zbudować pojazd, który będzie mógł poruszać się do przodu, do tyłu oraz skręcać. Konstrukcja pojazdu zostanie stworzona za pomocą modułów MODI i klocków LEGO, co pozwoli na zrozumienie podstaw mechaniki.
  • Cel projektu: Zapoznanie uczniów z podstawami programowania blokowego oraz wprowadzenie do zasad działania robotyki.
  • Realizacja:
    • Uczniowie konstruują pojazd za pomocą modułów MODI, klocków LEGO oraz elementów drukowanych w 3D.
      • Każdy zespół uczniów wybiera różne konfiguracje pojazdów, co zachęca do kreatywności. Następnie podłączają moduły napędowe, które umożliwią poruszanie się.
    • Programowanie pojazdu w aplikacji MODI Studio przy użyciu metody „przeciągnij i upuść”.
      • Uczniowie programują podstawowe komendy, takie jak ruch do przodu i skręcanie, a później przechodzą do bardziej zaawansowanych działań, jak reakcje na przeszkody.
    • Sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji MODI Play z tabletu lub smartfona.
      • Pojazd jest kontrolowany przez Bluetooth, co pozwala uczniom na natychmiastowe testowanie swoich rozwiązań i modyfikowanie kodu w czasie rzeczywistym.
  • Kształtowane umiejętności:
    • Podstawy programowania blokowego
    • Logiczne myślenie
    • Kreatywność i projektowanie
    • Umiejętność pracy zespołowej
  • Rezultat: Uczniowie stworzą działające, zdalnie sterowane pojazdy, które będą mogły brać udział w wyścigach lub prezentacjach.

2. Projekt: Inteligentny system oświetleniowy

  • Poziom nauczania: Szkoła średnia
  • Temat projektu: Programowanie automatycznego systemu oświetleniowego reagującego na ruch i światło
    • Uczniowie zbudują system oświetleniowy, który automatycznie włącza światło po wykryciu ruchu lub przy spadku natężenia światła w pomieszczeniu, symulując działanie inteligentnych domów.
  • Cel projektu: Nauka automatyzacji oraz podstaw inteligentnych systemów domowych, wykorzystanie czujników i programowania.
  • Realizacja:
    • Uczniowie programują system czujników (np. ruchu i światła) oraz moduły wyjściowe (diody LED) przy użyciu zestawu MODI.
      • Moduły te będą monitorować otoczenie, a uczniowie zaprogramują reakcję systemu na różne zmienne środowiskowe, takie jak zmiana światła lub wykrycie ruchu.
    • Wykorzystanie modułu rozruchowego do monitorowania poziomu oświetlenia oraz reagowania na ruch.
      • System zasilany przez moduł rozruchowy MODI będzie dynamicznie włączać i wyłączać światło w odpowiedzi na ustawione przez uczniów parametry.
    • Testowanie systemu w różnych warunkach, symulując prawdziwe środowisko domowe.
      • Uczniowie będą symulować dzień i noc, oraz przechodzić obok czujników, aby zobaczyć, jak system reaguje w rzeczywistości.
  • Kształtowane umiejętności:
    • Programowanie zaawansowanych scenariuszy automatyzacji
    • Wykorzystanie czujników w praktycznych zastosowaniach
    • Rozwiązywanie problemów i optymalizacja
  • Rezultat: Uczniowie zaprojektują i uruchomią w pełni funkcjonalny inteligentny system oświetleniowy, który automatycznie reaguje na zmiany otoczenia.

3. Projekt: Interaktywny model mostu

  • Poziom nauczania: Szkoła podstawowa / średnia
  • Temat projektu: Budowa interaktywnego modelu mostu z czujnikami monitorującymi obciążenie
    • Projekt zakłada stworzenie modelu mostu, który reaguje na obciążenie, na przykład poprzez zmianę sygnalizacji świetlnej, co symuluje rzeczywiste wyzwania związane z konstrukcją mostów w inżynierii.
  • Cel projektu: Nauka inżynierii konstrukcyjnej i programowania w praktyce, wykorzystanie czujników do symulacji.
  • Realizacja:
    • Uczniowie projektują model mostu, wykorzystując klocki LEGO i drukarkę 3D.
      • Każda grupa uczniów projektuje most o określonych wymiarach, starając się połączyć estetykę z funkcjonalnością, korzystając z materiałów dostępnych w zestawie.
    • Integracja mostu z modułami MODI: czujnikami obciążenia i modułami wyjściowymi (alarm lub sygnalizacja świetlna).
      • Uczniowie programują czujniki tak, aby most reagował na zmienne obciążenie, np. poprzez zapalenie się świateł ostrzegawczych, gdy obciążenie przekracza ustaloną wartość.
    • Programowanie w MODI Studio reakcji na zmieniające się obciążenie mostu (np. przekroczenie limitu wagowego sygnalizowane światłem LED lub alarmem).
      • Każda grupa testuje swoje rozwiązanie, obciążając most i obserwując reakcję systemu, modyfikując kod w celu poprawy funkcjonalności.
  • Kształtowane umiejętności:
    • Nauka podstaw inżynierii (konstrukcja mostu)
    • Programowanie reakcji systemowych na zmiany środowiskowe
    • Matematyka w praktyce (analiza obciążenia)
    • Kreatywność i praca zespołowa
  • Rezultat: Uczniowie stworzą działający model mostu, który monitoruje i reaguje na zmiany obciążenia, ucząc się jednocześnie zasad inżynierii i automatyzacji.

Każdy z tych scenariuszy lekcji z zestawami MODI angażuje uczniów w praktyczne projekty, które łączą naukę programowania z elementami inżynierii i sztuki. To doskonałe narzędzie do rozwijania umiejętności technicznych i kreatywnych w ramach programu STEAM.

Podsumowanie

Projekty realizowane z wykorzystaniem zestawów MODI doskonale wpisują się w koncepcję edukacji STEAM, łącząc naukę programowania, inżynierii, matematyki oraz sztuki z rozwijaniem kreatywności i umiejętności praktycznych. Dzięki modułowej budowie i intuicyjnemu oprogramowaniu, MODI umożliwia uczniom na różnych poziomach zaawansowania – od szkół podstawowych po średnie – tworzenie interaktywnych projektów, które angażują ich w procesy twórcze, techniczne i analityczne.

Każdy z przedstawionych scenariuszy lekcji, czy to budowa zdalnie sterowanego pojazdu, inteligentnego systemu oświetleniowego, czy interaktywnego modelu mostu, uczy dzieci i młodzież nie tylko podstaw programowania, ale również rozwija ich umiejętności pracy zespołowej, kreatywności oraz rozwiązywania problemów. Dodatkowe wsparcie w postaci bezpłatnych scenariuszy lekcji, kart pracy oraz bazy wydruków 3D sprawia, że nauczyciele mogą w łatwy sposób wprowadzać nowoczesne technologie do swoich zajęć.

Nie czekaj, sprawdź naszą ofertę już dziś i rozpocznij przygodę z programowaniem.

MODI w Polsce – jak zestawy wspierają edukację STEAM?
Przewiń na górę